Passend onderwijs en TOS

TOStips

Dé online gids voor ouders van (meertalige) kinderen met TOS

Image

Passend onderwijs en TOS

'Alle leerlingen moeten een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en hun mogelijkheden. Dit heet passend onderwijs.'

Passend onderwijs?
Zoals je op de pagina TOS en CITO kunt zien houden de leerlingvolgsystemen en toetsen van o.a. CITO, IEP en andere eindtoetsen geen rekening met een TOS en meertaligheid. Bij het Nederlandse schoolsysteem betekend dat: (Meertalige) kinderen met TOS worden simpelweg vergeleken met eentalige kinderen zonder TOS.

'Als je kind extra ondersteuning nodig heeft, moet niet in de eerste plaats gekeken naar wat het aan problemen ervaart, maar naar wat je kind aan mogelijkheden heeft en vervolgens aan ondersteuning nodig heeft om dat te ontwikkelen. Dit heet passend onderwijs.'

Passend onderwijs?
Wat kunnen scholen in dit geval dan met de TOS en de meertaligheid? Wat nu als je (meertalige) kind naast de TOS ook nog hoogbegaafd is en mede hierdoor mooie cijfers haalt? Wie helpt er dan met de problemen die je kind ervaart? 

Passend onderwijs?
Als je niet kijkt naar de problemen die het kind ervaart, hoe kan een kind dan extra ondersteuning krijgen, als je alleen naar de mogelijkheden kijkt is er geen hulpvraag en is er ook geen ondersteuning mogelijk.

Passend onderwijs!
Helaas is er in de praktijk voor veel (ouders van) kinderen met TOS een andere definitie van passend onderwijs:

'In het Nederlandse onderwijssysteem moet het kind zich aanpassen aan het onderwijs en behoudt enkel een plek in het onderwijs als het zich weet te conformeren aan de norm of middenmoot. Dit heet passend onderwijs'

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *