
Grap van de Dag
Het concept humor is altijd wat lastig voor kinderen met TOS. Wat is nu grappig, wat niet en hoe ′speel′ je nu met woorden waarvan je vaak de betekenis en het gebruik nog niet goed kent.
Toch is ′de grap van de dag′ voor een kind met TOS vaak effectief en helpt het kind op o.a. de volgende punten:
Je kind traint de geheugenfunctie.
Je bespreekt de moeilijke en onbekende woorden en je kind leert tegelijkertijd ′nieuwe′ woorden.
Je kind leert de zinnen van de mop in kleinere makkelijker te onthouden stukken te splitsen. (meer informatie in het geheugen vasthouden door het te leren verdelen in groepjes)
Je kind leert mompelen (van hardop herhalen tot innerlijk herhalen)
Het helpt bij woordvindingsproblemen. (Zodra het kind op school komt en de meester of juf een hand geeft, moet de mop weer uit het geheugen worden ′opgehaald′)
Zoek samen met je kind tijdens het ontbijt een leuke niet te lange grap op bijvoorbeeld het internet en leg de bespreek de moeilijke woorden met elkaar. Vervolgens oefen je de grap meerdere malen met hem/haar.
VRAAG:
Welke hondensoort kan hoger springen dan een gebouw?
1. splitsen: [Welke hondensoort] - [springt hoger] - [dan een gebouw?]
2. mompelen: Laat je kind de gesplitste zin meerdere keren in zijn hoofd herhalen/zacht mompelen!
3. terughalen en reproduceren: Laat je kind de zin hardop zeggen.
ANTWOORD:
Alle soorten honden, want een gebouw kan niet springen!
1. splitsen: [Alle soorten honden,] - [want een gebouw] - [kan niet springen!]
2. mompelen: Laat je kind de gesplitste zin in zijn hoofd herhalen/zacht mompelen!
3. terughalen en reproduceren: Laat je kind de zin hardop zeggen.
Net voordat je kind op school komt oefen je bovenstaande stappen nog een keer. Eenmaal in de klas aangekomen kan het feest beginnen! Laat je kind de grap vertellen aan bijvoorbeeld de leraar/lerares.