Cultuur en Meertaligheid
Meertaligheid blijkt een geladen onderwerp te zijn dat niet alleen raakvlakken heeft met het onderwijs maar ook met sociale, culturele en maatschappelijke vraagstukken. In het reguliere onderwijs en in de contacten met ouders is meertaligheid doorgaans geen onderwerp van gesprek. Meertaligheid wordt bij leerproblemen, vaak aangewezen als oorzaak van alle kwaad. Wanneer er geen problemen zijn wordt de ontwikkeling van de andere taal door veel scholen en ouders ten onrechte losgekoppeld van de ontwikkeling van het Nederlands.
Het lijkt daarom de hoogste tijd om de meertaligheid uit het grijze gebied te halen en een open dialoog aan te gaan - met als resultaat dat meertaligheid een gewoon onderwerp wordt in contacten tussen de ouders en de scholen. Dit is een kleine, maar belangrijke stap op weg naar een succesvolle taalontwikkeling en culturele integratie van alle kinderen in Nederland. Wij hopen met dit rapport een klein steentje bij te dragen aan het mogelijk maken van deze verandering."
citaat:
Roslon, Anna. / Meertaligheid, wel of geen onderwerp? Onderzoek naar communicatieve behoeften van de ouders van meertalige kinderen. 2006.
Je zou niet verwachten dat bovenstaande citaten uit 2006 komen, ze zijn namelijk nog steeds zeer actueel in 2020. Voor ouders met een meertalig kind met TOS is niet alleen goede communicatie tussen ouders en professionals essentieel, deze professionals zullen in eerste instantie open moeten staan voor de cultuur van ouders en het kind.
Zonder een positieve houding van de professional t.a.v. de cultuur/meertaligheid van het kind/de ouders blijft communicatie erg lastig.